Co to vlastně je kolaudace
Kolaudace je úřední proces příslušného stavebního úřadu, jehož kladným rozhodnutím je povoleno užívat stavbu k účelům, o které bylo žádáno stavebním povolením. Při kolaudaci zaměstnanec stavebního úřadu kontroluje, zda byla stavba provedena tak, jak bylo uvedeno v územním rozhodnutí a stavebním povolení, zda byly dodrženy všechny podmínky, zda stavba byla postavena dle projektové dokumentace, zda stavba nebude ohrožovat zdraví osob ani životní prostředí.
Kolaudace rodinného domu
Podmínky kolaudace
Abyste splňovali požadavky pro kolaudaci, dnes nazývanou kolaudační souhlas, musí váš dům splňovat všechny technické a bezpečností podmínky. Dům by měl být kompletně připraven k obývání a neměl by především ohrožovat zdraví a život osob v něm později žijících.
Kdy kolaudace probíhá?
Jestliže se stavba blíží k dokončení, podá stavebník písemnou žádost o kolaudaci, kde uvede předpokládaný datum dokončení. Dále by žádost měla obsahovat jméno, číslo stavebního povolení a seznam odchylek od stavebního povolení. Stavební úřad by měl do 30 dnů určit termín kolaudace a všechny dotčené účastníky o tom nejméně 7 dní předem informovat.
Kdo se kolaudace účastní?
Kromě zaměstnance stavebního úřadu se kolaudace účastní vlastník stavby, stavebník, uživatel stavby a majitel pozemku, na kterém je stavba postavena, dále se kolaudačního řízení může účastnit projektant, stavební dozor nebo zhotovitel.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Předtím než přijde úředník na kontrolu, si zkontrolujte, že vám nechybí žádný z potřebných dokumentů, a to:
- stavební projekt ověřený stavebním úřadem;
- geodetické zaměření stavby, včetně vodovodů a kanalizace;
- doklad o vytyčení stavby;
- revizní zprávy na elektroinstalace, hromosvod, komín, tlakové zkoušky těsnosti vodovodní instalace, tlakové zkoušky ústředního topení, revize plynových spotřebičů, jsou-li instalovány;
- měření radonu nebo doklad o použití protiradonové izolace;
- stavební deník;
- zpráva o splnění podmínek stavebního povolení;
- seznam odchylek od původního stavebního povolení, včetně zakreslených změn;
- atesty použitých stavebních materiálů;
- protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě.
Potřebujete radu?
Není-li vám stále něco úplně jasné, obraťte se buď přímo na stavební úřad, který vám vydal stavební povolení, určitě vám rádi otázku zodpoví, nebo využijte některou z internetových poraden.
Cena kolaudace
Kolaudace vašeho rodinného domu je zdarma, přesto však nákladová položka při kolaudaci nebude nulová. Nějaké výdaje vás při kolaudaci budou stát potřebné revize a zprávy a poté také vklad na katastru nemovitostí. Tak tedy jediný, komu byste za kolaudaci nic platit neměli, je stavební úřad, pokud vám nevyměří pokutu za nedodržení některé z podmínek.
Kolaudační rozhodnutí
Kolaudační rozhodnutí je závěrečná zpráva, kterou vám vydá stavební úřad na základě kolaudačního řízení. Opravňuje vás užívat stavbu k bydlení. V kolaudačním rozhodnutí si stavební úřad může klást podmínky, které je potřeba odstranit. K odstranění nedostatku vám stanoví termín, po tuto dobu již můžete stavbu zpravidla užívat, protože se nejedná o nedostatky ohrožující život ani bezpečí osob. Existuje i možnost, že stavbu budete používat dříve, než vám bude kolaudační rozhodnutí vystaveno, ale jen tehdy, dostanete-li povolení k předčasnému užívání stavby. Toto povolení bývá uděleno ještě před úplným dokončením stavby, ale ani nyní nesmí být ohrožena bezpečnost či zdraví osob. Po získání kolaudačního rozhodnutí jste povinni stavbu zaevidovat na obecním úřadě, kde vám dají číslo popisné, a poté podat žádost na vklad na katastrálním úřadě, aby zapsali novostavbu na parcelu, na níž je postavena.
Kolaudace bytu
Podmínky kolaudace bytu
Chystáte-li kolaudovat byt v bytovém domě, případně v atypickém domě s několika byty, není možné zkolaudovat vlastní byt, aniž by byly ostatní byty a společné prostory ke kolaudaci připraveny. Nekolaudujete bytovou jednotku, ale celou stavbu. Podmínky pro kolaudaci jsou téměř stejné jako u rodinného domu.
Kdy kolaudace probíhá?
Stejně jako u rodinného domu podá stavebník při dokončování prací písemnou žádost o kolaudaci, kde uvede předpokládaný datum dokončení, jméno, číslo stavebního povolení a seznam odchylek od stavebního povolení. Do 30, u větších objektů do 60 dnů by měl stavební úřad určit termín kolaudace a všechny dotčené účastníky o tom informovat.
Kdo se kolaudace účastní?
Kromě zaměstnance stavebního úřadu se kolaudace účastní vlastník stavby, stavebník, uživatel stavby a majitel pozemku, na kterém je stavba postavena, dále se kolaudačního řízení může účastnit projektant, stavební dozor nebo zhotovitel.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Ke kolaudaci bytového domu budete potřebovat tyto dokumenty:
- stavební projekt ověřený stavebním úřadem;
- zpráva stavbyvedoucího;
- geodetické zaměření stavby, včetně vodovodů a kanalizace;
- doklad o vytyčení stavby;
- revizní zprávy na elektroinstalace, hromosvod, uzemnění, komín, tlakové zkoušky těsnosti vodovodní instalace, tlakové zkoušky ústředního topení, revize plynových spotřebičů, jsou-li instalovány;
- měření radonu nebo doklad o použití protiradonové izolace;
- stavební deník;
- soupis drobných vad a nedodělků;
- zpráva o splnění podmínek stavebního povolení;
- seznam odchylek od původního stavebního povolení, včetně zakreslených změn;
- doklad o měření intenzity umělého světla;
- doklad o měření hlučnosti;
- protokol o technické kontrole výtahu;
- atesty použitých stavebních materiálů a technologií;
- atesty na protipožární dveře, uzávěry, signalizaci;
- osvědčení o způsobilosti svářečů konstrukcí s číslem průkazu a datem poslední zkoušky;
- protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě.
Potřebujete radu?
Pro radu se obraťte na stavební úřad, který vám vydal stavební povolení, nebo využijte některou z internetových poraden.
Cena kolaudace
Kolaudace jako taková je zdarma, hradit budete pouze potřebné protokoly, zprávy a později vklady.
Kolaudace provozovny
Podmínky kolaudace provozovny
Kolaudace provozovny může být zahájena až po úplném dokončení stavby. Závěrečné kolaudační rozhodnutí bude v tomto případě sloužit jako osvědčení, že je provozovna způsobilá k provozu.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Ke kolaudaci provozovny budete pravděpodobně potřebovat tyto dokumenty:
- schválená projektová dokumentace dle skutečného provedení se zakreslenými změnami;
- doklad o vytyčení stavby;
- geodetické zaměření skutečného provedení;
- zpráva stavbyvedoucího o splnění podmínek stavebního povolení;
- zpráva o revizi elektroinstalace;
- zpráva o revizi hromosvodů;
- zpráva o revizi uzemnění;
- zpráva o revizi elektrického zařízení;
- protokol o revizi odběrných plynových zařízení;
- protokol o tlakové zkoušce rozvodů plynu;
- protokol o tlakové a provozní zkoušce domovního vodovodního potrubí a požárního vodovodu;
- protokol o tlakové a provozní zkoušce systému ÚT, vody;
- protokol o těsnosti rozvodů vnitřní kanalizace;
- protokol o prohlídce komínových těles;
- protokol o technické kontrole výtahů;
- zápis o provedené prohlídce a převzetí kanalizačních přípojek splaškové a dešťové vody s povolením záhozu;
- protokol správce vodovodu o provedené kontrole vodovodní přípojky;
- protokoly o zkouškách pevnosti betonů;
- protokol o měření účinnosti protiradonových opatření;
- doklad o měření intenzity umělého osvětlení;
- protokol měření hluku v místnostech objektu;
- atesty stavebních materiálů a prohlášení dodavatelů o použití ověřených materiálů a technologií;
- osvědčení o způsobilosti svářečů konstrukcí s uvedením čísla průkazu a data poslední zkoušky;
- stavební deník;
- protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě oprávněnou organizací.
Kolaudační rozhodnutí
Kolaudační rozhodnutí, nebo také závěrečná zpráva, určuje oprávnění k provozu. Provozovna může zahájit takzvaný zkušební provoz ještě před vydáním kolaudačního rozhodnutí, ale jen za souhlasu stavebního úřadu.
Kolaudace při ohlášení stavby
Podmínky kolaudace při ohlášení stavby
Kolaudace jako taková u ohlášené stavby neprobíhá. Vy jako vlastník jste povinen oznámit stavebnímu úřadu alespoň 30 dní předem, že plánujete započít užívání stavby. Stavební úřad by si s vámi na základě vašeho oznámení měl sjednat datum, kdy provede závěrečnou kontrolní prohlídku, na základě které dostanete souhlas stavbu užívat.
Co budete k žádosti o užívání stavby potřebovat?
Než budete žádat o užívání stavby, je potřeba se zastavit na stavebním úřadě a vyzvednout si příslušnou žádost nebo si tuto žádost najít na internetu. K žádosti dále budete muset doložit:
- geometrický plán ověřený katastrálním úřadem;
- geodetické zaměření skutečného provedení stavby;
- průkaz energetické náročnosti budovy;
- doklady o výsledcích zkoušek a měření všech předepsaných předpisů;
- atesty a certifikáty použitých materiálů na stavbě;
- prohlášení stavebníka či zhotovitele, že provedl stavbu dle rozhodnutí stavebního úřadu;
- dokumentace skutečného provedení se zakreslenými změnami.
Potřebujete radu?
Vyhledejte si poradenskou stránku na internetu nebo kontaktujte místně příslušný katastrální úřad.
Cena kontrolní prohlídky a závěrečného stanoviska
Podání oznámení o užívání stavby i vydání závěrečného rozhodnutí stavebním úřadem jsou zdarma.
Autor: © Nina Vinšová
Foto: © Petr1888